Mitä on graafinen suunnittelu?

Graafinen suunnittelu antaa visuaalisen muodon viestille. Se tekee viestin helpommin ymmärrettäväksi tai houkuttelevaksi. Pitkä, yksitoikkoinen teksti jää helposti lukematta, mutta kun se on höystetty mielenkiintoisella kuvituskuvalla ja tekstin eri osat (otsikko, ingressi, väliotsikot ja leipäteksti) on eroteltu toisistaan selkeästi erilaisilla fonteilla, muuttuu kokonaisuus heti houkuttelevammaksi. Tällöin yksitoikkoinen, luotaantyöntävä tekstimassa on saanut lukemista ja asioiden hahmottamista helpottavan ulkomuodon.

Graafinen suunnittelu jakautuu moneen osa-alueeseen. Se voi olla taittoa, jossa teksti, kuvat ja muut taiton elementit asemoidaan sivulle paikoilleen. Esimerkiksi lehdet, kirjat ja esitteet ovat taittotöitä.

Myös yritysviestintä on yksi graafisen suunnittelun osa-alue. Yritysviestintää on logojen ja liikemerkkien suunnittelu sekä visuaalisen ilmeen laatiminen. Visuaalinen ilme koostuu väreistä, muodoista, kirjasintyypeistä ja kuvamaailmasta.

Kaikki tuotepakkaukset maitopurkista uuden kännykän pakkaukseen ovat täynnä graafista suunnittelua. Pakkausten ulkoasujen suunnittelu on siis myös graafisen suunnittelijan heiniä.
Graafista suunnittelua tulee vastaan lisäksi mainoksissa, sähköisissä medioissa, infografiikoissa ja opasteissa.

Graafinen suunnittelija työskentelee siis kuvien, värien, muotojen ja kirjainten parissa. Jotkut graafiset suunnittelijat ovat enemmän erikoistuneet kuvankäsittelyyn, toiset typografiaan eli suunnittelemaan ja sommittelemaan kirjaimia. Tuskinpa keskivertokaduntallaajalta kuluu päivääkään ilman, että törmää johonkin graafisen suunnittelijan kädenjälkeen.

Tutustu tästä taittotöihini tai muihin graafisiin toteutuksiin!